Saturday, June 28, 2008

cameron highlands 08 : mon, 23-jun


pagi ni, ke agro-technology park kat tanah rata. tempat ni merupakan pusat penanaman dan penyelidikan mardi. the park is quite big with gardens, greenhouses, nurseries and walking trails. pelbagai jenis tananam di sini dari sayuran, buah, bunga dan sebagainya. here also houses the oldest tea bushes in malaysia.



aku perasan jugak pokok yang ditanam di taman tak lah sesegar dengan yang ditanam di tapak semaian. mungkin sebab bukan untuk dijual.



bunga-bunga di nurseri memang besar dan cantik terutama ros dan kekwa. sayur pun hijau dan segar-segar. epal tengah berbuah tapi anggur belum lagi. strawberry termasuk daunnya pun besar berbanding yang aku tengok kat luar semalam. pokok strawberry ni biasanya ditanam untuk 3 tahun dan selepas tu ditukar dengan pokok yang baru. have a breakfast here before we leave for hotel. pelik pulak makan nasi lemak dengan sup.



after check-out, we drive up to kea farm to buy some veggies. memang murah sayur kat sini. especially on monday. mungkin sebab tak ramai orang. buy some strawberrys for myself too. our final stop is raju's strawberry farm. teringin pulak nak makan strawberry ice-cream.


from here, terus drive ke atas ke kg raja ikut jalan baru balik ke kl. jalan yang lebih luas jadi bila lalu selekoh tu takde lah terasa sangat. but longer way actually. the winding road finally ends and we drive into highway at simpang pulai. being under hot sun for most of time , a vacation on cool highlands is definetely great.

No comments: